måndag 27 oktober 2014

Symöte - Syfestivalen!

I söndags var jag och min mamma på syfestivalen på Älvsjömässan, jättekul och inspirerande som vanligt. Kul att se Majas Manufaktur på plats (Hej Maja!) och få säga hej. Jag hade längtat lite efter att få peta lite på Excelana-garnerna och bläddra i A Stitch in Time-böckerna, de stod på önskelistan inför julen.

Den lila nyansen på Excelana Limited var helt underbar så (det här får jag egentligen inte veta om, men jag stod bredvid så jag försöker att ignorera vetskapen) mamma köpte åtta härvor till mig i julklapp. Jag får inte ens peta på dem nu :( Jag vill ju börja på en gång! Å andra sidan har jag en del småprojekt jag måste färdigställa innan jag sätter igång med ett sådant stort projekt. Typ. Julklappar. (Fråga kolon: varför måste en sova? Slöseri med tid om en frågar mig, jag skulle hellre sticka.) Jag funderar på om jag ska göra Tri-Cable Stitch Jumper av Susan Crawford


Självklart var ett besök hos Tant Kofta och Magasin Duett givet, det var tyvärr ingenting som föll mig i smaken just precis då, men jag är väldigt, väldigt avundsjuk på AnnaF:s lila Tant Kofta-garn. Mamma köpte fyra nystan av Silkbloom Fino (BC Garn) hos Magasin Duett i två nyanser som hon ska göra Kamilla Svanlunds Solution av. Det är första gången hon ska testa på en V-formad sjal så jag fick guida henne genom uppläggningen, men det gick riktigt bra och blev superfint! Kommer gå galant det där.



Från början tänkte mamma göra sjalen och ett par handledsvärmare i den mörkare nyansen enbart men det skulle inte räcka då det bara fanns tre nystan. Hon köpte den ljusare nyansen för att göra handledsvärmarna och kanske få till någon liten uddkant på dem av det mörkare, men vi kom fram till att det skulle vara snyggare om den slätstickade delen av sjalen skulle vara ljus och spetsdelen mörk! Blir väldigt förväntansfull. Bilden gör inte nyanserna rättvisa, de ser mycket, mycket bättre ut på riktigt.

Jag kom därifrån med lite basvaror som kablar till KnitProstickorna och ett till set Karbonz-strumpstickor, den här gången i 2.50 mm. Har två set i 2.75 mm redan, gillar att det ger lite extra rörelsevidd eftersom jag stickar ganska hårt när det kommer till tunna garner, men lite omväxling och träning är ju aldrig fel.

På varje mässa jag varit på har jag dreglat efter Färgkrafts garner. De är jätteduktiga på nyanser och jag uppskattar verkligen att ullen kommer från får i norden samt att de inte har några läskiga medel i ullen. Jag köpte en härva Trollgrönt 1-trådigt som jag lagt upp för att göra sjalen Wayfarer från Doomsday Knits. Sjalen är en vanlig trekantssjal men med detaljen att den stickas i två delar och sedan snöras ihop med ett läderband. Ett mörkbrunt läderband kommer verkligen vara pricken över i med den här otroliga mossgröna färgen. Jag blir bara mer och mer kär i färgen och jag kan inte vänta på att göra färdigt sjalen! (Det bästa är att jag kan använda den på lajv också! Woho!)

Ignorera nagellacket.


All in all, jättekul mässa. Jag blir lite småledsen över att se så mycket akrylgarn och dussingarn i de flesta montrar, men det uppvägs verkligen av de försäljare som nischar sig lite och tar in lite mer ovanliga garner eller färgar/spinner själva. Note to self: måste spara pengar till nästa mässa, då jävlar blir det handla!

2 kommentarer:

  1. Låter mycket inspirerande! Förstår att du hade behövt även natten till alla projekt. Ska lägga upp bild på sockorna på. Får fota i helgen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir kul att se! kikar in på måndag då ;)

      Radera