fredag 31 oktober 2014

WIP - Doctor, it's the Daleks!

Min rumskompis C är en Whovian - ett fan av tv-serien Doctor Who. Hen tycker om retroinredning, historia och har en lite romantisk klädstil. Hen har varit bortrest hela oktober och det har gett mig en chans att arbeta på Cs födelsedagspresent - ett par vantar med Doctor Who-tema som heter Doctor, it's the Daleks!
Färgvalet var inte ett dugg svårt med de här vantarna, delvis för att en Dalek, som ni ser, oftast är kopparfärgad så jag valde färgen Ockra av Sandnes Alpakka. Basfärgen är grå - industriellt och bra. Ockranyansen är också en färg som jag är ganska säker på att C gillar generellt, det går lite hand i hand med henoms stil i övrigt.

Jag har haft lite problem med de här, delvis är jag ovan vid flerfärgsstickning på det här sättet och fick därför väldigt tight passform första försöket, och delvis är garnerna som jag använt lite sisådär i tjockleksration. Anledningen till detta var att jag... köpte... fel... garn. *muttar och svär*


Så, jag gjorde ett litet byte med mina handledsvärmare Fission och körde på Sandnes Tove istället. Redan efter bara några centimeter märkte jag en stor skillnad, både texten och själva Daleken är tydligare och storleken blev något bättre, men när jag väl hade gjort, typ, hela vanten så visade det sig att instruktionerna inte ljög: de är jätte, jättelånga och faktiskt väldigt trånga! Så att eh... Jag repade upp. Igen. *Sliter mitt hår*

Tredje försöker nu då: jag la till 6 maskor i omkretsen som placeras tre på varje sida vid mudden och sedan på insidan resten av vanten (den orangea randen till höger på vanten ovanför) Förhoppningsvis kommer det att jämna ut storleken lite på bredden och det går ju att sträcka den lite grann om det skulle behövas under blockningen. Det kommer inte påverka bilden alls då den inte går runt vanten. Jag kommer också flytta upp tumplaceringen åtminstone 5 varv och kanske ta bort några som inte behövs.

Suck. De här måste bli klara innan den femte november. Yay. Jag är inte stressad, inte alls *brygger en till kanna kaffe*

1 kommentar:

  1. Lycka till och stressa inte för mycket. Beundrar din ihärdighet. Själv hade jag aldrig gått på dem en tredje gång. Blir nog fina vid tredje försöket. Har nu bloggat bild på mina sockar när de sitter på foten

    SvaraRadera